Opinionsblogg

Därför ser jag alla filmer med Nicolas Cage


Skådespelaren Nicolas Cage har medverkat 76 långfilmer. Ytterligare 6 är planerade att släppas nu under 2017. För ungefär en månad sedan tog jag beslutet att se samtliga filmer i kronologisk ordning och dokumentera det i podcastformat. Ett avsnitt per film. Jag är inte säker på varför.

Nicolas Cage är en egensinnig skådespelare. Med sitt speciella minspel har han blivit föremål för otaliga internetskämt. Samtidigt har han vunnit en Oscar. Han kan se mystisk, rolig och obehaglig ut på en samma gång. I jämförelse kan Sean Penn blixtsnabbt skifta mellan lägena "uttråkad" och "lite sömnig".

Snart fem filmer in i Nicolas Cage-filmografin har jag blivit positivt överraskad. Som birollsinnehavare har han hittills varit ett utmärkt mångfacetterat val. När folk talar om Nicolas Cage i negativa termer misstänker jag att man främst syftar på filmen The Wicker Man kombinerat med lösryckta GIF:s. Men det återstår förstås att se när Nicolas Cage-podden fortskrider. Av 76 släppta filmer spridda över vitt skilda genrer finns det naturligtvis en och annan miss, men ställd emot Sean Penn som gjort exakt samma film ungefär 40 gånger vet åtminstone jag i vems ringhörna jag står.

För ungefär en månad sedan tog jag beslutet att se samtliga filmer i kronoligisk ordning och dokumentera det i podcastformat. Ett avsnitt per film. Och egentligen är jag helt säker på varför.

Nicolas Cage spelar inte säkert.


Lyssna på Nicolas Cage-podden på iTunes eller Libsyn.

Kommentarer

Kommentera